Japanska invandrare med arbetstillstånd kan inte få bidragen från CSN

Kommentera
(null)

Hej!!

Vi som hela familjen flyttade från Japan 2016 mars med arbetstillstånd.

Jag ansökte från Tokyo och fick ett jobb i Sverige innan vi flyttade till Sverige.

Japanska manniskör kan stanna upp till 90 dagar som turist visum. Om man vill stanna mer än 90 dagar eller bo i Sverige, då behöver man få uppehållstillstånd.

För att få uppehållstillstånd, det finns olika sätt.
- Sambovisum är vanligaste, och oftast för japanska tjejer. Jag har aldrig sett en japansk kille som har sambovisum.
- Student visum är också vanlig. Många studenter i Uppsala, Linköping.
- Arbetstillstånd (not an expat) är ovanligt för japanska.

Hur som helst, jag har arbetstillstånd och min fru också kan jobba i Sverige.
Hon har precis börjat jobbar som vikarier i förskola. Men fortfarande måste hon fortsätta studera i skolan för att skaffa tillstånd som en barnskötare.

Vi hörd att det finns studiebidrag, då kollade hon CSN och ansökte för bidrag och lån.

Men... svarat var "nej". CSN förklarade att man måste ha permanent uppehållstillstånd för att få pengar.

Vi kan ha permanent uppehållstillstånd efter fyra år sedan började bo i Sverige, dvs i 2020 kan vi få den tillstånden.

Hmm... men flyktingar kan få den bidragen från början.

Okej... Jag betalar skatte och min fru försöker att få ett jobb och studera mycket hårt, men hon kan inte få bidragen enligt CSN.

I’m not a racist but don’t you think this is a bit strange!?

Hej då!

Mvh Yoshi