Vill du anställa/jobba med japansk ingenjör?

Kommentera
Hej!
Jag heter Yoshi, en japansk ingenjör som flyttade till Sverige från Tokyo, Japan.

(null)


Har du sett en japansk ingenjör i Sverige? Det är jätte ovanligt att japaner flyter utland.
Men faktiskt de är intressant om livet i utland. Ett stort problem är engelska. Till exempel jag började studera engelska när jag var 12 år i skola men vi fokuserade för mycket för skrivning och läsning . Eftersom det finns väldigt lite invandrare i Japan, det finns inte så mycket chans att prata engelska som övning.
Den andra saken att man ska inte flytta utland från Japan är, det finns 38% av hemfru i Japan. De är konservariv och de oftast vill inte byta sina liv.

Det finns några människor som vill flytta till utland också, speciellt familjen som har små barn. Jag har fått många kontakter från de där människorna "hur kan man få ett job i Sverige?".

Då bästamde jag att börja en enskild firma som nedanstående.

—-

"Firman skall erbjuda tjänster i syfte att hjälpa svenska företag att rekrytera kompetent personal från Japan, samt idka därmed förenlig verksamhet."

LIV INNOVATION är namnet för mitt företag. "Innovate your life" är den stora meddelanden till japanska människor.

Jag skulle vilja bidra till svensk samhället därefter ska jag hjälpa japansk ingenjör för att utmana sina nytt liv i Sverige.

Men vi har helt skillnad kultur och livstil mellan Japan och Sverige. Det är inte lätt att man kan njuta av svensk samhället utan några kunskaper av svensk kultur och historia. Jag ska åka till Japan och ha seminarierna flera gånger varje år för att berätta om "Hur svensk samhället funkar", samtidigt jag kan förklara svenska företag som vill anställda japansk ingenjör hur kan man jobba med japanska på ett bra sätt. Jag också kan hjälpa japaner hur kan man börja sin liv i Sverige till exempel ansökning arbetstillstånd, hitta hus/lägenhet, hjälpa söker förskola/skola.

Webbsidan är bara japanska språk just nu. Jag kommer lägga svenska senare, men vänligen kolla webbsidan och höra av dig om du skulle vilja  jobba med en japanska ingenjör eller om du känner någon har intressant.


https://liv-i.se

Tack för läsning mitt dåligt svenska!