Varför vi flyttade till Sverige!?

Kommentera
Hej på er!
(null)


Det finns tre anledningar att vi flyttade till Sverige från Tokyo.

1. För våra barn
Jag tror att Sverige är en av bästa länder som har bra samhälle för kvinna.
- Det finns cirka 38% av hemmafru i Japan. Grafen nedan visar nummer av familjer som båda man och fru jobbar (11,14 miljon familjer), och bara man jobbar (6,87 miljon familjer). Nummer av hemmafru har minskat men forfarande det finns ganska många. Jag vill att mina döttrar njuta av samhället som betyder att ha jobbet.
(null)


- Natur. Vi tänkte att barnen behöver natur.

Vi bodde här i Tokyo.
(null)


Nu bor vi här.
(null)


- Det finns flera andra anledningar men dessa två är den viktigaste.


2. För min fru
-  Hon jobbade på försäkringsföretag som administratör 10 år men blev hemmafru efter vi hade första dotter i 2013.
- Det är ganska svårt att fortsätta jobba för kvinna som har små barn, till exempel det är inte lätt att lämna kontor lite tidigare. Man kan inte jobba kortare tid även om man behöver ta hand om barn.
- Det är jättesvårt att komma tillbaka till jobbet eller samhället om man en gång blev hemmafru. Man kan inte ha tom (blank) på CV.
- Men hon ville jobba igen, då vi tänkte att flytta till utland.
- Nu vill hon bli en barnskötare. Hon avslutade SFI, hon antingen kommer att börja lära sig i vuxenutbildning för att bli barnskötaren eller lära sig svenska i Stockholm universitet.


3. För mig själv
- Jag ville förbättra min WORK-LIFE-BALANCE.
- Det var jättekul job på BMW Japan. Jag ville fortsätta om jag hade inte barn. Detta var inte så viktigt jämfört med ovanstående två. Men samatidigt, att jobba Svenskt företag Öhlins som utvecklingsingenjör lät spännande.
- Det var mycket tjänsteresa som Quality Engineer på BMW, jag behövde åka och kolla fabrik av leverantör ligger i Japan eller Sydöstra Asien ganska ofta. Nästan 100 dagar i år, jag var inte hemma.


Därför vi bor i Sverige nu!! Och vi har inte plan att gå tillbaka till Japan.


Jag har mycket bra svensk kompisar i Tokyo. De hjälpte mycket om hur jag skulle göra beslut.

Jag älskar Japan, mitt hemland. Självklart. Och Tokyo är mycket bra stad men inte bra för familj. Det finns 10 million manniskör bor i Tokyo och 30-40 milijon runt Tokyo.
Vi tänkte att flytta till andra stader i Japan men det löser inte anledningen 1 och 2 förutom natur.

Vi njutar av livet i Sverige. Lite kallt och märkt i vintern men det är inga problem jämfört med ovanstående 1,2 och 3. Vi har bott i Sverige bara 2 år, fortfarande kort tid, vi får se.
Vi förstår att vi måste kontribuera Sverige som invandrare, inte bara få nytta.

Tack för att du läste!

Hej då:)