Annorlunda land Japan

Kommentera
(null)

Tjäna!

Jag ska förklara om japansk samhälle lite idag.

Läsa länken nedan först tack! De här är (nästan) allt sant.


Japanska är jättebra att ta hand om varandra.

Till exempel på jobbet, vi hjälpar varandra ganska mycket som är jättebra oftast men inte så bra ibland.

Om man avsluta sin att göra, fortfarande kan inte lämna kontoret. Man bör hjälpa andra kollegor.

Då alla måste jobba till sen. Jag jobbade på Honda R&D som ingenjör men jag kunde inte lämna till kl 21 även om jag var trött och avslutade mitt jobb. Jag hjälpte andra, förstås.

Anställd kan inte jobba som övertid mer än 360 timmar per år*, som är 30 timmar per månad. Detta är maximum timmar att man kan göra som övertid men detta är minimum också. Om man göra inte 360 timmar det betyder "Jag bryr inte mig om främjandet". Samtidigt man ska förlora kompisar i förtaget och det är omöjligt att leva utan övertid pengar.

(* Det beror på industri eller företag. Allt övertid betald i Honda, men ganska många företag betalar inte tillräckligt eller betalar ingenting.)

Därför jobbade jag från kl 8.30 till kl 21 varje dag och sen kom hem cirka kl 22. Det var alltid för sen att se min dotter, hon sov redan. Jag pratade med min fru kanske 10 minuter varje kväll. Det är en av stora andelningar att flytta till Sverige.

Den här "hjälp varandra" eller "hängivenhet" systemen ligger längst ner på allt av japanskt samhället och att offra själv är något coolt i Japan.

Denna system funkar jättebra ibland, men ibland funkar jättedålig.

Vad vi kan se från utanför Japan är bara den första ytan.

Sverige kan lära något från Japan. Dock försök inte kopiera och klistra in allt som du tycker är bra. Vi måste vara försiktiga med vad som ligger bakom.

Trevlig helg!